Subrite logo
Published 19 days ago|kundehistorier

Midtsiden - liten avis, sofistikert abonnementsdrift

Fra pilotprosjekt til forbilde for lokalaviser.

Midtsiden.no i Os står i tøff konkurranse: fra Os og Fusaposten, Bergens Tidende og BA. Likevel vokser lokalavisen. Etter at Midtsiden ble Subrites første pilotkunde i desember 2022, har abonnementsinntektene mer enn doblet seg. Fra 1,5 millioner kroner i 2022 til over 3,6 millioner i 2025. Abonnementsinntekten økte med 21 % i 2023, 39 % i 2024 – og ligger an til over 40 % vekst i 2025. Totalt omsetter avisen nå for 6,3 millioner kroner.

Teknologi i redaksjonens hender

Da Midtsiden startet samarbeidet med Subrite, ønsket de bedre oversikt over leserne – ikke flere systemer å drifte.

Med Subrite samles alt på ett sted: nyhetsbrev, SMS, pushvarsler, CRM og automasjoner, kampanjer, gruppe- og bedriftsabonnement. Redaksjonen ser hvem som leser, hva som selger – og hvilke tiltak som faktisk virker.

«Vi har fått innsikt rett i redaksjonen. Det gjør terskelen lav for å teste, og høy for å synse,» sier redaktør Kjetil Bruarøy.

Grafer som viser abonnementsinntekten til Midtsiden de fire siste årene

Tester, lærer, justerer - reduserer churn

Midtsiden prøver løpende nye prismodeller og kampanjer. De bruker pushvarsler og nyhetsbrev aktivt for å bygge engasjement, frekvens og for å reaktivere tidligere abonnenter. 

Automatiske kundeløp gjør at abonnentene minnes på hvis de glemmer å betale eller hvis bankkortet går ut på dato. De får også vennlige påminnelser om at de kan legge til familiemedlemmer eller flere i bedriften, slik at de får protester hjemmefra hvis abonnementet stopper.

Gruppe- og bedriftsabonnement der kundene selv legger til flere brukere gjør abonnementet mer sticky – og øker omsetningen per kunde.

Churnen er mer enn halvert siden Subrite ble innført, selv om abonnentene er mer enn dobbelt så mange.

Enkel drift, minimal support

En stor effekt til kom i det stille: Behovet for kundeservice forsvant.

Der det tidligere var daglige spørsmål om pålogging og betaling, får redaksjonen nå rundt fem henvendelser i måneden.

God onboarding og intuitiv selvbetjening gjør at brukerne finner ut av det selv.

Utforsker lyd og lukkede formater

Midtsiden tester også lukket podkast med serien Sleivkast, der abonnenter får tilgang via Subrite. Erfaringene ligner de United.no gjorde med UNO+, som du kan lese mer om her.

Fra pilot til plattform

Midtsiden var Subrites første pilotkunde.Erfaringene fra Os har bidratt til å forme plattformen slik den brukes i dag – med selvbetjening, lett tilgjengelige data, epost og sms integrert i løsningen og automatisert kundeoppfølging - verktøy laget for redaksjoner, ikke IT-avdelinger.

Midtsiden viser at når teknologi settes i redaksjonens hender, blir den faktisk brukt – og resultatene syns på bunnlinjen.